maandag 14 november 2011

Sanne Janssen brengt met haar levensverhaal én een fotoboek zelfbeschadigend gedrag (terug) in de kijker!


"Echt veel ruimte was er op de afdeling niet, maar na een hele dag in kleine hokjes te hebben doorgebracht was zelfs de gesloten afdeling een hele verademing. Hoewel ik me in de isoleercel helemaal had moeten uitkleden, kwam ik er bij aankomst op de afdeling achter dat ze niet de moeite hadden genomen om mijn tas te controleren. Mooi. De pillen leverden niet zoveel op, maar ik had altijd mijn scheermesjes nog. Ik stak ze voor de zekerheid in mijn broekzak. Stel dat iemand alsnog zou opmerken dat mijn tas niet gecontroleerd was, dan zouden ze daar nu in ieder geval niets meer in vinden."

(uit: S. Janssen, 'Groter zal ik zijn: het aangrijpende verhaal van een meisje over haar zelfbeschadiging'. 2011, Reality Bites (Breda), p. 113)


Sanne is een meisje dat zichzelf zozeer toetakelt dat ze opgenomen dient te worden in een ziekenhuis. 'Groter zal ik zijn: het aangrijpende verhaal van een meisje over haar zelfbeschadiging' is het relaas van Sannes ongelooflijke geschiedenis waarin ze het heeft over hoe zij haar lichaam, als gevolg van de opgelopen emotionele wonden door het misbruik door haar vader, op verschillende manieren pijnigt. Een korte crisisopname in een psychiatrische kliniek betekent voor Sanne het begin van een lange dwaaltocht doorheen de Nederlandse hulpverlening. Gedurende twee jaar trachtte Arie Kievit, een bekende Nederlandse dagbladfotograaf, het verhaal van Sanne in beelden te vatten. Kievit ontmoette de jonge vrouw via de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging en werd aangegrepen door haar verhaal van zelfbeschadiging en emotionele littekens. Tegelijkertijd met Sannes levensverhaal in boekvorm verschijnt Kievits fotoboek.
Beide boeken wachten vanaf deze week op een lener! Naast deze twee nieuwe titels over 'zelfbeschadiging' kan je in ons documentatiecentrum ook terecht voor...



Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Suzanne de Klerk, Anne van Giezen en Arnold van Emmerik
2010, Bohn Stafleu van Loghum (Houten), 148 p.

Dit boek neemt niet de onderliggende problematiek van zelfbeschadigend en suïcidaal gedrag als uitgangspunt. Nee, deze keer dient het zelfbeschadigend gedrag zelf als uitgangspunt. De auteurs laten onder andere zien welke vormen van zelfbeschadigend en suïcidaal gedrag bestaan en welke oorzaken en/of functies die meestal hebben. Wat betekent dergelijk gedrag voor anderen en wat zijn de verschillende behandelingswijzen? Daarnaast besteedt deze uitgave ook aandacht aan wat cliënten zelf kunnen doen en hoe ze met zichzelf beschadigende lotgenoten in contact kunnen komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten