donderdag 6 februari 2014

Een nieuw jaar, een verse stapel boeken...

Ook in 2014 zijn wij van plan onze bibliotheekcollectie te spijzen met heel wat nieuwe boektitels die te maken hebben met het thema 'geestelijke gezondheid'. Daarom trakteren we je nu alvast op een aantal opvallende, pas uitgegeven publicaties die vanaf vandaag in ons documentatiecentrum kunnen worden ontleend...



Ouders, leerkrachten en hulpverleners raken alsmaar meer verontrust over het gemak waarmee kinderen de diagnose autisme, asperger of ADHD krijgen toebedeeld. Pieter Duker, emeritus bijzonder hoogleraar orthopedagogiek, vindt deze vrees terecht en ziet deze diagnoses eerder als bijzondere varianten van prikkelverwerking die aan de basis liggen van de problemen in de opvoeding van en het onderwijs aan deze kinderen. Duker argumenteert waarom het tijd is om afscheid te nemen van autisme en ADHD als ziektebeelden. De daarvoor vereiste koersverandering wordt in dit boek, op basis van wetenschappelijke argumentatie, uit de doeken gedaan. 


 

Van april 2010 tot augustus 2012 bezocht een werkgroep van het Provinciaal Platform GGZ Utrecht zo’n dertig Nederlandse ggz-instellingen. Dit boekje is het verslag hiervan en wil voorbeelden geven van hoe ggz-teams en individuen op een goede manier aan herstel kunnen werken. Hiermee willen de auteurs meer aandacht vragen voor de herstelmogelijkheden van langdurige patiënten. 

33 goede voorbeelden in het leven van mensen die langdurig in een ggz-instelling verblijven / S. Kemps, R. Trinks en G. de Wilde. - Utrecht : Provinciaal Platform GGZ Utrecht, 2013. - 68 p.



Het in 2005 ingevoerde Diagnose-Behandel-Combinatie leidde in de Nederlandse ggz tot handelwijzen die weinig met de problematiek van de patiënt zelf te maken hebben. De auteur beschrijft deze scheefgroei en biedt suggesties hoe de schadelijke werking van deze regelgeving kan worden verminderd. De aangereikte ideeën en suggesties moeten bezorgde hulpverleners en beleidsmakers, die willen weten waar het transparante systeem de mist is ingegaan, terug inspireren. 


 

Dit boek bevat door visies, denkbeelden en leefstijlen gestuurde zingevingservaringen van mensen met een diverse achtergrond. Zowel verhalen van gedetineerden als psychiatrische patiënten en militairen komen aan bod. Aan de hand van thema’s zoals wijsheid, verdriet, troost, morele erosie en verbeelding, worden concrete situaties uitgewerkt. Inleidende teksten van begeleiders die mensen ondersteunen in hun zoektocht naar wat het leven de moeite waard maakt, begeleiden deze kennismaking met humanistisch geestelijke begeleiding en zingeving. 

Zin: inleidende teksten in de humanistisch geestelijke begeleiding / J.H. Mooren en A. Bolsenbroek. - Utrecht : de Graaff, 2013. - 192 p.

 

De Stichting Beschermende Woonvormen Utrecht, een Nederlandse ggz-instelling die begeleiding biedt aan mensen met een psychiatrische stoornis en/of een verslavingsproblematiek, nam in het verleden begeleiders met ervaringsdeskundigheid in dienst. Centraal bij de opvolging van deze medewerkers was de vraag: wat zijn de (on)mogelijkheden en valkuilen bij het inzetten van begeleiders met ervaringsdeskundigheid? De auteurs rapporteren de ervaringen en de meerwaarde van de inzet van ervaringsdeskundigen voor de SBWU. Ze formuleren zes aanbevelingen voor de implementatie van ervaringsdeskundigheid. 

Een ervaring rijker: ervaringsdeskundigheid in de psychiatrie / M. Posthouwer en H. Timmer. - Amsterdam : SWP, 2013. - 125 p.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen